Използвайки нашия сайт, вие приемате някои бисквитки да бъдат изтеглени от вашия браузър и устройство.

Menu

 
Reels Image

Каква е разликата между памучните, ленените и другите платна?

07.03.2018

Каква е разликата между памучните, ленените и другите платна?

Макар че в днешно време живопистта се развива по много начини и в много посоки, а творците създават върху все повече и повече различни повърхности, благодарение на технологията и творчеството, художественото платно все още е ненадминато като първа и основна повърхност, която се използва. Разбира се, и то не остана имунизурано за подобренията, които предлага съвременната технология. Ето какво трябва да знаете за художествените платна, докато търсите подходящите за вас.

Памук или лен

Вероятно докато четете тези редове, имате поне една памучна дреха върху себе си, а голям е и шанса докато купувате дрехи да търсите преди всичко памучни. Същият този материал се използва най-често за направата на художествени платна. Предимствата на памука за един творец са достъпната цена и разтегливостта. Памучното платно поставено по правилния начин е дълготрайно и най-популярно сред повечето художници, предимно студентите, за маслени и акрилни бои. И когато говорим за твърдост, памукът е на върха. Единственият му недостатък е, че по-еластичен за картини с големи размери.

 

 

Ленът е здрав и издръжлив материал. И от него правим дрехи, но най-често са летни. Тези които искат да са абсолютно сигурни във вечността на творбите си, трябва да ги нарисуват върху ленено платно. Конците, с които се оплитат ленените платна са с еднакво тегло ,което на практика значи че влакната няма да се разширяват или събират под влияние на влага. Запазва натуралните си масла в себе си и така запазва гъвкавостта на влакната, а оттам и платното няма да стане слабо. Счита се и че има по-добро „природно” оплитане от памука - което значи да е възможен по-голям избор от текстури. Благодарение на своята здравина, даже и при бързи движения при рисуване няма да се разхлаби както ще се получи при памучното платно.

 

 

Проверка на платното

Грундирането, импрегнирането или подготовката на платното означава, че самата повърхност на платното трябва да се обработи с покритие преди рисуване. Най-честото покритие е Gesso и е толкова известен че името на марката е станал синоним на самото средство. Без значение на това дали платното е памучно или ленено, тази процедура ще разкраси и улесни вашето рисуване, и това е почти подразбиращо се. Както и много други продукти в боядисването, подготовката на платната за рисуване с маслени и акрилни бои се различава. При акрилните бои подготовка изобщо не е необходима, защото не нараняват целулозата. От друга страна, ако рисувате с маслени бои трябва да знаете че те съдържат свързващо вещество, което с времето ще „изяде” платното и буквално ще направи дупки по него. Това като цяло се спира с подготовката, затова и при маслените бои е задължителна.

Ролята на грунда е несвързана с това с каква техника си служите, да спре платното от попиване на боя. Ако това се случи малко количество от боята буквално ще изчезне или ще се сгъсти, две неща които бихте искали да избегнете. Ето защо много рядко се използват негрундирани платна.

 

 

 

 

Платната, дали памучни или ленени можете сами да подготвите. За тази цел ви трябва споменатия грунд и широка четка за да покриете по-голяма повърхност платно наведнъж. Трябва ви спокойна ръка за да го нанесете колкото се може по-равномерно. Можете да го направите в един или два слоя. При грундиране на памучни платна, можете да използвате акрилния Gesso, без значение дали след това ще рисувате с маслени или акрилни бои, което ще бъде някакъв вариант на спестяване за вас, защото акрилният е по-евтин. Когато става въпрос за ленени платна, тяхното грундиране буквално ще изисква някаква опитност защото е много трудно, но когато станете експерт като награда ще получите невероятно глатко и стегнато платно, точно каквото ви трябва за изключителни творби.

Добре е да знаете че този нетолкова творчески процес от рисуването можете да прескочите. А именно, можете да си купите платна които вече са подготвени (грундирани), без значение дали ленени или памучни.

Цвят на платното

Логиката ни води към решението платното да бъде бяло, за да може цветовете и щрихите, които нанасяме да се виждат ясно и да получим от тях пълния им потенциал. Често се казва че бялото не е цвят, а отсъствие на цвят, и такава повърхност е идеална за пренасяне на нашата креативна реалност в цвят върху нея. Всичко това е наред, но творчеството нетрябва да бъде в унисон с логиката. Нека да почнем от това че бялото не е натуралният цвят на платното на нито един от материалите от които се прави. Бяло платното става когато го подготвим с белия Gesso, който вече сме споменавали. С неговото нанасяне се постига цветовете да станат интензивно, особенно светлите нюанси.

 

 

Но ако искате тъмните цветове да бъдат интензивни или да намалите количеството боя при използването на тъмни цветове, добре ще ви се отрази черното платно. Когато рисувате с маслени бои, ще постигнете блясък и интензивност с по-малко количество, което е много важно, защото тези бои изобщо не са евтини. Това платно е идеално решение за тези които искат мрак или тъмнина за своя фон, защото няма да се наложи да използвате туби и туби боя за да покриете всичко, а ще почнете на подготвена повърхност, но в този случай с черният Gesso. Можете да нарисувате картина на мечтите си и да подчертаете присъствието на невероятни нюанси на напълно тъмен фон. Черното е идеален фон за флуоресцентен или неонов блясък, както и метални нюанси на цвета. Вече подготвеният черен фон ще ви помогне да пренесете на платното космическите чудеса, като например полярната светлина.

 

 

Вече споменахме, че въпреки нашите разбирания, платното не е бяло по природа, неговият основен цвят е светло кафяв или охра. И този натурален цвят може да бъде с бляскъв фон и да доведе до спестяване, но и до вдъхновение. Платна с техния естествен цвят можете да получите обработени с безцветен Gesso или можете сами да ги подготвите по този начин. Този цвят е идеален за пейзажи например и най-вероятно лесно върху нея ще получите прекрасни нюанси на кафявото, охрата, жълтото, оранжевото и други цветове в този спектър. В последно време на тези платна е популярно да се прави хербариуми - залепяне на листа от различни дървета в комбинация с маслени или акрилни рисунки.

Дебелина на рамката

Може да мислите че дебелината на рамката, по-точно на летвичките на които е затегнато платното, се подразбира също както и бялото да е основа и да е винаги еднаква, но и тук се получават разлики които да помогнат на вашата креативност.

 

 

Обичайно дебелината на летвичките е 2 см, и тя е идеална преди всичко когато знаете, че картината ще бъде рамкирана по класически начин когато е готова. По-голямата дебелина, 4см и 6см, ви дава възможност да използвате всеки милиметър платно, а дори и онази част която е отстрани. Можете да добавите допълнителни шарки или ефекти на външните ивици така че сами те те да станат част от произведение на изкуството. Също така, по-дебелите платна, когато са на стената и в пространството имат специален ефект от още едно измерение.

Но не дебелината на външните летвички е единственото което по-късно оказва влияние на рамкирането на платното. Освен вашето желание, тук е и още една изключително важна характеристика. Когато производителите затягат платната на рамки (когато ги рамкират), най-често им слагат пирончета на точна тази външна ивица, което значи че по-късно сте принудени да поставите декоративна рамка, защото сигурно нежелаете да се виждат. Съществува и друг начин за рамкиране, наречен музеен, при който пирончетата които държат платното стегнато се поставят на задната страна, тази която при всички случай ще бъде към стената и няма да се вижда, с рамка или без. По този начин получавате гладки външни ръбове и желание да ги използвате вместо да ги криете. Този начин на рамкиране по-рано се е правел само по специално търсене и разбира се срещу заплащане, и е било все едно дали ще отделите пари за декоративна рамка или за рамкирането на платното отзад. Но и тук е дошъл напредък и вече можете да намерите платна рамкирани с пирончета отзад на нормална цена, а решението за рамка да оставите за по-късно.

 

 

Когато купувате платно, размислете за големината която ви трябва, за да знаете дали повече ви отговаря памук или лен. След това, важно е да решите дали искате само да го подготвите или по-добре тази работа да бъде вече свършена. Без значение от това дали сами ще поставяте грунда или ще купите платното готово, имайте на ум колко цвета на грунда може да ви помогне да реализирате идеите си, а за край при избора на дебелина на платно, размислете за изгледа на картината когато я поставите на стената.

 

Created by the system www.fast-webshop.com

MmE5ODNjYj
Популярни продукти
Накратко: 0
Всичко в кошницата
Подарете си творческа изненада
{IMAGE}
{NAME}
В наличност Номер: {NUMBER} Цената: {PRICE} лв
-
1
+
Добави в кошницата
{SECOND_IMAGE}
{SECOND_NAME}
В наличност Номер: {SECOND_NUMBER} Цената: {SECOND_PRICE} лв
-
1
+
Добави в кошницата